21 січня, 2017

Тандем «Успішний вчитель — успішний учень»

Перебирала свої матеріали і знайшла свою публікацію у «Математичній газеті» за 2012 рік. Пройшло 4 роки, а публікація не втратила своєї актуальності... 
У радянські часи існував слоган «Учет и контроль», який дуже добре відображає суть професійної діяльності людини. Адже без накопичення, аналізу і контролю результативності своєї праці  жодна людина не мала б змоги відповісти на питання про свою успішність.
Так і вчитель сучасної школи – вся його діяльність вміщується в статистичні звіти, які демонструють відсоток якості знань його учнів, результативність участі вчителя та його підопічних в різноманітних конкурсах тощо. З появою в нашому житті зовнішнього незалежного оцінювання з'явився ще один критерій оцінювання діяльності вчителя – кількість набраних учнем балів ЗНО.
З часом склався стереотип успішного вчителя. Успішний вчитель – це вчитель, у якого:
1.               Відсутні учні з низьким рівнем знань
2.               Якість знань наближається до 50% і більше
3.               Всі випускники здають ЗНО на якомога більший бал
4.               Публікації у професійній пресі з'являються як можна частіше.
Кожен вчитель може додати до цього переліку не один пункт. Але наскільки цей перелік реальний до виконання? І від кого в першу чергу залежить результат?
Звичайно, від психофізичних даних учнів, їх бажання співпрацювати і розвиватись. Такі показники розвитку дитини як пам'ять, увага, мислення є важливими складовими успішного навчання. Вчені твердять, що в наш час відбувається процес деакселерації – діти стають менш витривалими, мають набагато слабше здоров'я, а загальні показники їх розумових здібностей знижуються.
Вважаю, що кожен аналіз успішності учнів повинен супроводжуватись аналізом розвитку їх уваги, пам'яті та мислення.  Тоді ми матимемо не просто «голі» факти, а аргументовані взаємно пов'язані результати, які, наприклад, зможуть пояснити наявність учнів з низьким рівнем знань присутністю в класі учнів з поганою пам'яттю, увагою та мисленням. Тактовно звертаючи увагу учнів на їх проблеми розвитку, вчитель тим самим навчить їх аналізувати свої можливості, прагнути самовдосконалення, співпрацювати з шкільним психологом.
Результати ЗНО найбільш доцільно порівнювати з балами атестату. Їх відповідність і є найголовніший критерій успішності вчителя та його учнів.
Ми всі говоримо про особистісний підхід у навчанні, часто маючи на увазі виховання дітей. Пропоную враховувати розвиток особистості учня і при аналізі його успішності зокрема, і всього класного колективу  в цілому.

Немає коментарів:

Дописати коментар